Pelihetkiä kirjastoissa

P

Tulevaisuusviikko huipentui tänään 6.3.2020 varsinaiseen Tulevaisuuspäivään.

Tulevaisuuspäivä on kansallinen teemapäivä, jonka tarkoituksena on innostaa kaikki kerrankin puhumaan tulevaisuuksista. Tänä vuonna teema oli utopiat ja hyvät tulevaisuuskuvat.

TUTU Pirkanmaa osallistui teemaviikkoon järjestämällä kaksi tulevaisuuspeli-iltaa kirjastoissa.

Idea syntyi afterworkissa, jossa suunniteltiin kevään toimintaa. Juuri oikeat ihmiset sattuivat kohtaamaan toisensa: yhdistyksen puolesta haluttiin olla mukana tapahtumassa, minua kiinnosti pelien järjestäminen ja innostuneet kirjastonjohtajat mahdollistivat tilojensa käytön.

Pelit toteutettiin 3.3. Ylöjärven pääkirjasto Leijassa sekä 4.3. Sampolan kirjastossa. Tilat ja tapahtumat olivat keskenään erilaisia. Ylöjärvellä olimme kirjaston reunalla, sivussa keskeisimmästä hälinästä, ja pelasimme sillä porukalla joka aloitusaikaan oli paikalla. Emäntämme ehti osallistua peliin. Sampolassa taas pelipaikka oli keskellä kirjastotilaa, jossa monella oli mahdollisuus ainakin kurkistaa ja kuunnella hetken aikaa, mistä oli kysymys. Sampolassa varsinainen emäntämme ei päässyt mukaan peleihin, mutta meillä oli apunamme erittäin aktiivinen kirjastonhoitaja, joka heitti ihmisiä sisään ja jututti heitä.

Kumpikin pelitapahtuma alkoi pitämälläni puolen tunnin alustuksella, jonka tarkoitus oli virittää läsnäolijoiden ajatuksia kohti tulevaisuutta ja perustella miten valitsemani tulevaisuuspeli antaa aineksia parempaa ajattelua kohti. The Thing from the Future on kuvittelupeli, joka haastaa kuvailemaan esineitä monenlaisista tulevaisuuksista neljänlaisien korttien perusteella.

Esityksessäni Löytöretkiä tulevaisuuteen kerroin että tulevaisuus ei ole mitään höttöä vaan arkipäiväisiä, konkreettisia asioita, jotka liittyvät esimerkiksi ammatinvalintaan tai hyvään eläkeikään. Tulevaisuus tai oikeastaan ajatuksemme siitä vaikuttavat meihin koko ajan, ja koska me vaikutamme teoillamme ja päätöksillämme siihen millaiseksi tulevaisuus kehkeytyy, on hyvä tunnistaa ainakin joitakin ajattelun rajoitteita. Usein esimerkiksi luullaan, että asiat jatkuvat ja sujuvat kuten ennenkin.

Siirtyessämme varsinaisen pelin pariin varoittelin, että esineitä voi olla ensin hankalaa keksiä. Pelkoni osoittautui kuitenkin aivan turhaksi. Osallistujat olivat todella luovia ja saimme kuulla mielikuvituksekkaita kuvauksia.

Yksi pelin korttityypeistä, ARC, antaa syötteeksi yhteiskunnan laajan kehityskaaren neljä vaihtoehtoa: kasvu, romahdus, vakaa säännelty kehitys ja murros. Romahdus-kortti tuli pelissä esiin monta kertaa ja sen saaminen tuntui vaikuttavan tulevaisuusajatuksiin negatiivisesti.

Voisinkin tulevissa peleissä ehkä poistaa romahdus-kortit kokonaan tai sitten kannustaa miettimään mitä hyviä puolia romahduksella voisi olla. Romahdushan voi olla jonkin huonon järjestelmän romahdus. Sitä voisi myös ajatella enemmän murrosmaisena, jolloin se ei toisi niin surkeita mielleyhtymiä. Tarkoitus ei suinkaan ole masentaa ihmisiä. Toisaalta surkeat tulevaisuuskuvat voi aina kääntää päälaelleen. Voi kysyä: tämä on kauheita mitä keksin, entä jos asiat olisivat päinvastoin?

Osallistujat vaikuttivat viihtyvän, moni kyseli mistä pelin saisi itselleen, ja kirjastolaiset toivoivat uusia pelihetkiä. Uskon että niitä voisi olla mahdollista järjestää!

Viimeisimmät artikkelit

Arkistot

Kategoriat